Stichting Prakkie 072  uitgiftepunt voor het Armoedefonds

Bij 1 op de 10 meisjes en vrouwen is er thuis soms geen geld voor menstruatieartikelen zoals maandverband of tampons. Dit heet menstruatiearmoede. Deze meisjes en vrouwen lopen meer kans op infecties, bijvoorbeeld omdat zij uitwijken naar wc-papier of omdat zij menstruatieproducten te lang gebruiken. Daarnaast kan menstruatiearmoede gepaard gaan met schaamte. De angst om door te lekken zorgt ervoor dat meisjes en vrouwen vaker thuisblijven en minder actief deelnemen aan de samenleving. Het kan hen ervan weerhouden om naar school of naar werk te gaan.

Het Armoedefonds doneert vanaf heden maandelijks gratis menstruatieproducten aan Stichting Prakkie072. Het fonds wil meisjes en vrouwen zelf de keus bieden om een product uit te kiezen dat bij hen past en dat zij comfortabel vinden. Daarom bieden ze verschillende soorten, maten maandverband en tampons aan. Het fonds steunt via donaties ondertussen zo’n 170.000 meisjes/vrouwen in Nederland met gratis menstruatieartikelen.